021-88861815

تیام وبلاگ

جمعی از مطالب وندینگ ماشین ها در جهان

پور اُور (PourOver)

پور اُور (PourOver)

این نوع قهوه با آنکه دارای یک روش سنتی برای دم کردن قهوه است، ولی طعمی غیرعادی دارد.

استفاده از شیوه‌ی پور اوور(Pour Over)به وسیله‌ی قهوه جوش قطره‌ای دستی(Manual Drip Brewing) یا ملیتا(Melitta)یکی از ساده‌ترین و ارزانترین راه‌هایدمکردنقهوهاست. اینروشدرسال۱۹۰۸ توسط بانویی به نام ملیتا بنتز(MelittaBentz)در آلمان اختراع شد و پس از آن در کافه‌هایی رواج پیدا کرد که تمایل داشتند با روشی ساده هر بار تنها به اندازه‌ی یک فنجان، قهوه برای مشتریانشان دم کنند. ملیتا در واقع یک فیلتر کاغذی اختراع کرد که می‌شد با آن بدین روش قهوه‌ی غلیظ و خوش طعمی دم کرد. از مزایای دم کردن قهوه بدین روش این است که می‌توانیم در همان حال که قهوه و آب با یکدیگر مخلوط می‌شوند و از قیف عبور می‌کنند خودمان با قاشق مخلوط داخل فیلتر را هم بزنیم، که این کار باعث می‌شود قهوه‌ی بهتری به دست آید. از معایب دم کردن قهوه بدین شیوه این است که قهوه خیلی زود سرد می‌شود و باید سرعت عمل بالایی داشته باشیم تا قهوه گرم بماند. البته میتوان قهوه را پس از آماده شدن بر روی وارمر جداگانه‌ای گذاشت تا گرم بماند یا میتوان از ابتدا قهوه را داخل فلاسک حرارتی کوچکی دم کرد که گرما را نگه دارد. درست کردن قهوه بدین شیوه اندکی شبیه به درست کردن ماست چکیده به وسیله‌ی فیلتر پارچه‌ای (یا پارچه ی توری) است.

برای دم کردن قهوه به صورت پور اوور تنها به چند وسیله نیاز داریم که اغلبشان به راحتی در خانه‌ها پیدا می‌شوند، یعنی یک عدد لیوان ماگ قهوه خوری، یک عدد لیوان اضافی، یک کتری برای جوش آوردن آب، یک فیلتر مقاوم قیفی و یک فیلتر قیفی سبک تر. علاوه بر اینها به یک آسیاب خوب و قهوه‌ی تازه بو‌داده شده نیز نیاز داریم. البته می‌توان به جای دو فیلتر نام‌برده از یک فیلتر قطره چکانی پارچه ای که مختص ملیتا است نیز استفاده کرد. همچنین می‌توان به جای ماگ‌های قهوه‌خوری مرسوم از یک لیوان مخصوص پور اوور که بدان ملیتا گفته می‌شود و دهانه‌ای قیفی شکل دارد نیز استفاده کرد.

 نحوه‌ی تهیه:
مرحله ی اول. ابتدا در یک کتری جداگانه آب را به نقطه ی جوش آن نزدیک کنید (یعنی به دمای ۹۵ درجه برسانید). سپس دانه‌های قهوه را با درجه‌ای بین متوسط و ریز (یعنی تقریباً ریز) آسیاب کنید. با آسیاب کردن قهوه با این درجه فرایند دم شدن قهوه کندتر خواهد بود و در نتیجه قهوه‌ی به دست آمده غلظت بالاتری خواهد داشت.

مرحله ی دوم. فیلتر کاغذی یا پارچه‌ای را بر روی فیلتر قیفی مقاومترتان قرار دهید و هر دوی اینها را بر روی لیوان اضافیتان (و نه بر روی ماگ قهوه خوریتان) بگذارید. سپس آب جوش را داخل فیلتر بالایی بریزید و کمی دورتادور آن بگردانید تا مزه ی کاغذ فیلتر گرفته شود. آب جوش از فیلتر سبکتر به درون فیلتر قیفی مقاومتر می‌ریزد و پس از اندک زمانی همه‌ی آب در لیوان زیرین تخلیه می‌شود. این کار همچنین باعث می‌شود فیلتر قیفی گرم شده، آماده‌ی دم کردن قهوه شود.

مرحله ی سوم. وقتی همه‌ی آب داخل فیلتر قیفی خالی شد، به ازای هر ۱۸۰ میلی‌لیتر آب، ۸ تا ۱۲ گرم قهوه را داخل فیلتر کاغذی یا پارچه‌ایتان بریزید. با این مقدار آب در نهایت حدود ۱۲۰ میلی‌لیتر قهوه به دست خواهد آمد.

مرحله ی چهارم. ابتدا اندکی (حدود ۳۰ الی ۶۰ میلی‌لیتر) از آب نزدیک به نقطه ی جوش (یعنی آب ۹۵ درجه) را به فیلتر اضافه کنید، به طوریکه فقط مقدار اندکی قهوه به داخل ماگ قهوه خوری چکه کند. سعی کنید این کار را با حرکت دادن جریان آب انجام دهید تا تمام دانه‌های قهوه مرطوب شوند.

مرحله ی پنجم. پس از حدود ۱۵ ثانیه، باقیمانده ی آب را با حرکت مارپیچی یا با حرکت به جلو و عقب در داخل فیلتر بریزید. سعی کنید شکوفه‌ی تشکیل شده روی مایع داخل فیلتر را با حرکت آب از بین ببرید تا سطح مایع صاف و بدون لک و نقطه باشد.

مرحله ی ششم. وقتی ماگ قهوه خوریتان پر شد، به سرعت فیلتر قیفی را از روی آن کنار ببرید و بر روی لیوان اضافی قرار دهید تا آب آن کامل گرفته‌شود. قهوه ی شما آماده است.



شرکت تیام تجارت آروند پس از یک دهه فعالیت های تحقیقاتی و تجاری در زمینه دستگاه های قهوه ساز و وندینگ تمام اتوماتیک (Vending Machine) بخصوص نوشیدنی های گرم و سرد ، هم اکنون ارائه دهنده ی مطمئن دستگاه های لوکس نوشیدنی متناسب با ویژگی های فرهنگی ، الگوهای مصرفی و سطوح درآمدی در کشور میباشد.